
Chantal: “Ouders die ineens oog hebben voor moeilijkheden op school”
Midden in de nacht was het besluit snel genomen; ik wil schrijven wat mij in deze tijd bezighoudt. Net als bij een Sinterklaasgedicht vormden er zich in mijn hoofd grote flarden van wat ik wilde zeggen. Alleen de titel wilde niet zo lukken. Back tot basic? Elk nadeel heb zijn voordeel? Of Hart onder de riem? Chantal Taekema deelt haar gedachten.
Steeds als ik met anderen over de crisis praat, gaat het allereerst over het online werken. Met mijn supervisanten praat ik over het belang van live contact. Wat levert dat je eigenlijk op? Waarom is dat zo belangrijk? Als het er niet meer zou zijn, kunnen we ons beroep dan wel blijven uitoefenen? Het levert mooie discussies op, creatieve oplossingen. Ik zie en hoor de gedreven van mijn supervisanten om er ondanks de beperkingen het allerbeste van te maken. Hoe fijn is het om nu (soms tegen wil en dank) een manier van werken te ontdekken die blijvend een goede aanvulling op ons werk kan zijn.
Thuisonderwijs
Ik ontdek in mijn eigen praktijk veel mooie ontwikkelingen. Een deel van de pubers floreert goed bij het thuisonderwijs. Ze merken hoeveel energie het hen kostte om naar school te gaan, om op te kunnen letten in een klas vol rumoer. Met allemaal sociale regels waarbij je continu moet afwegen of je er aan mee wilt doen of niet. Het contact met die ene leerkracht dat echt niet wil lukken. De volle puberlevens, het rennen naar sport en weer naar huis. Er is RUST gekomen. Ze kunnen hun eigen dagritme volgen. Met hen probeer ik nu al te kijken wat ze van deze periode mee kunnen nemen, wat het hen leert over henzelf.
Prikkelgevoelig
Ook bij de basisschoolleerlingen heb ik er een paar die heel prikkelgevoelig zijn, of niet zo sociaal handig. Ze fleuren op nu ze alleen maar thuis hoeven te zijn. Het maakt soms pijnlijk duidelijk waar de schoen wringt. En juist dat geeft veel inzicht en motivatie om de verandering die nodig is in te gaan zetten.
Oog voor moeilijkheden op school
Een leuke bijkomstigheid is dat er ook een paar ouders zijn die ineens oog hebben voor de moeilijkheden die er op school zijn. Ze zaten wat in de ontkenning of dachten dat de leerkracht zijn best niet deed. Door het geven van thuisonderwijs merken ze zelf op hoe weinig geconcentreerd hun kind is, of hoe moeilijk het instructies kan onthouden, hoe groot de faalangst is. Er lijkt een sprankje meer begrip te komen. Wat een mooie kans om ouders en school straks weer samen te gaan laten werken bij de problemen van het kind.
Werken met ouders
Bij mezelf merk ik dat ik weer ontdekt heb waarom ik ook alweer orthopedagoog ben geworden: het geven van opvoedingsadvies aan ouders. Veel ouders komen in de praktijk vanwege problemen met hun kinderen. Meestal wordt mij dan gevraagd om met het kind te werken. Uiteraard samen met de ouders. Door de corona verschuift dit echter wat. Ik vind de jongere kinderen niet zo goed te bereiken via beeldbellen. Hun concentratie is laag en de mogelijkheden om speelgoed, tekeningen en spelletjes te gebruiken vervallen grotendeels. De mogelijkheden die ik er dan overblijven om de problemen op te lossen liggen vooral in het werken met ouders. Samen zoeken naar oplossingen en hen coachen in het volhouden ervan. Heerlijk vind ik dat om te doen! Waarom was ik hier van afgedwaald!
De keus is aan jullie
Omdat ik meer dan ooit zo bezig ben met de noodzaak van ons vak, de manier waarop je het uitvoert en de herontdekking van mijn eigen voorkeuren vind ik Back tot Basic een mooie titel. Elk nadeel heb zijn voordeel past mooi bij de positieve ontwikkelingen en inzichten die ik met jullie gedeeld heb. Als ik kies voor het Hart onder de riem dan is dat vooral omdat ik hoop dat het positieve mijn stukje net zo besmettelijk is als het vervelende virus zelf. Ik denk dat ik de keus bij jullie laat!
Chantal Taekema is orthopedagoog-generalist en heeft de eigen praktijk Groei.